Nederland kent een grote groep tekenaars die de actualiteit met lef, humor en vakmanschap te lijf gaat. Het organiseren van een prijs is slechts één manier om daar aandacht voor te vragen. In de serie Inktspotlicht bevragen we kunstenaars over het verleden, heden en toekomst van hun tekenkunst.
Deze keer schenken we aandacht aan cartoonist Ruurd van Schuijlenburg. We bespreken met hem het verleden, heden en de toekomst.
Verleden
Ik teken zolang ik me kan herinneren. Ik tekende soms prenten na, meestal uit christelijke prentenboeken, soms fantaseerde ik zelf. Er is een tekening bewaard gebleven van mij, ik was zeven, waarop ik Jezus aan het kruis afbeeldde. Misschien is dat wel de eerste politieke prent die ik maakte.
Ik las stripboeken, was gefascineerd door de kracht van de tekeningen en ik kopieerde de gespierde Jerom, Agent 327 en de Generaal. Ik probeerde wel eens een eigen karakter te tekenen, maar die pogingen strandden en ik denk dat ik accepteerde dat ik niet echt begaafd was, te weinig gedreven ook.
Ik tekende jarenlang een beetje in de marge van mijn leven. Voor familie, vrienden, ter gelegenheid van een feest ofzo. Men was steevast enthousiast, ik nooit echt.
Toen ik studeerde, Engels en Duits als tweede taal, wilde het toeval dat ik gevraagd werd om de studentenkrant te voorzien van een periodieke cartoon. Een rake cartoon in de krant zorgde op een goed moment voor commotie in het bestuur van de onderwijsinstelling. Ik was trots als wat. Geweldig, zo'n resultaat. Dat was mijn eerste politieke succes. Het grootste, ook het enige. Ik werd leraar, daar was ik voor opgeleid, geen karikaturist. Tekenen verdween weer naar de marge.
Als ik, zo maar voor de gein, een karikatuur op het schoolbord krabbelde en een enkele leerling me vroeg waarom ik niet mijn geld daarmee verdiende, antwoordde ik, 'Hoezo? Geef ik niet goed les?' Grap met een ondertoon. Tekenen, leuk, maar 'er van leven', vergeet het...
Heden
Toen kwam Instagram. Eerst een gewoon platform, inmiddels niet meer geheel onomstreden. Het eenvoudige feit dat ik een tekening, vaak een portret, soms een karikatuur, gewoon kon posten, had tot gevolg dat ik eindelijk, als een bezetene bijna, dagelijks creatief werd, produceerde en beter werd... Ik teken als vanouds met potlood, gewoon het mooiste medium, maar nu bewerk ik mijn portretten, karikaturen, met een app en maak ik met PowerPoint, heel old school, dus, filmpjes. Zonder AI, met mijn eigen brein, mijn eigen werk en met zo veel plezier dat het bijna verslavend is. Mijn kop zit vol beelden, situaties, vaak politieke gekheid. Dat moet er allemaal uit. Opeens heb ik te weinig vrije tijd om creatief te zijn, maar ik ben daar heel happy mee. Ik heb vooral plezier. Ik streef geen bekendheid na, geen werk in opdracht. Komt er een vraag, dan is dat leuk meegenomen, maar eigenlijk is het een groot geluk dat mijn creativiteit nu pas stroomt, explodeert. Ik heb geen druk, alleen maar plezier.
De mooiste expo die ik had was samen met een vriend, collega kunstenaar, Ben Middelkamp in 2021. Ik had een portret getekend van een oom van mijn vader. Opgepakt in de razzia van Putten, omgekomen in een kamp in Duitsland in 1945. Ik tekende vervolgens portretten van Puttenaren die daar, in het kamp Sandbostel omgekomen waren, Ben schilderde prachtige impressies van Putten, het veengebied om het kamp, barakken, luchten, lijden. In het kamp, in een barak, hing ons werk. Bijzonder. Gedenken. Verstild. Een vriend fotografeerde. Mooi project.
Toekomst
Doorgaan, lol hebben, op Insta publiceren. Misschien valt mijn werk ooit op, komt er vraag, een opdracht, maar ook zonder die aandacht kan ik perfect gelukkig zijn met mijn werk. Had ik nooit gedacht.
Politiek heeft nu mijn aandacht. De ruk naar rechts, politiek is een karikatuur op zich, een bron van verbazing. De formerende vier, globaal zijn er Trump, Poetin... Maar ook AI en commercie zijn een heerlijke bron van onzin. Ik associeer er op los. Ik zie inmiddels, op een dieper niveau, dat ik creëer om gezond om te gaan met de soms bizarre werkelijkheid. Een uitlaatklep. Van Jezus aan het kruis naar de twitterende politicus met een Messias complex is maar een kleine stap als je associeert en continu 'aan staat'. Dat is het. Ik sta aan.